UCHWAŁA NR III.23.2018
Rady Miejskiej w Pełczycach
z dnia 20 grudnia 2018 r.
w sprawie zatwierdzenia Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków w Gminie Pełczyce.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym
(t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 994 z późn.zm), art. 19 ust. 3 i 5 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r.
o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t. j. Dz. U. z 2018 r.
poz. 1152 z późn.zm.) uchwala się co następuje:
- 1. 1. Uchwala się Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków w Gminie Pełczyce.
- Regulamin stanowi załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.
- 2. Traci moc uchwała Nr XXII/168/2017 Rady Miejskiej w Pełczycach z dnia 26 października
2017 r. w sprawie regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków.
- 3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Pełczyc.
- 4. Uchwała w wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku
Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.
Przewodniczący Rady
Miejskiej
Marek Sowiński
Załącznik do uchwały Nr III.23.2018
Rady Miejskiej w Pełczycach
z dnia 20 grudnia 2018 r.
REGULAMIN DOSTARCZANIA WODY I ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW W GMINIE
PEŁCZYCE
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
- 1. 1. Regulamin określa prawa i obowiązki przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego
oraz odbiorców usług w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę przeznaczoną
do spożycia przez ludzi za pomocą urządzeń wodociągowych i beczkowozów oraz zbiorowego
odprowadzania ścieków za pomocą urządzeń kanalizacyjnych na terenie Miasta i Gminy Pełczyce.
- W zakresie odprowadzania ścieków opadowych i roztopowych ujętych w otwarte
lub zamknięte systemy kanalizacyjne regulamin określa prawa i obowiązki przedsiębiorstwa
wodociągowo-kanalizacyjnego oraz odbiorców usług na terenie Miasta i Gminy Pełczyce.
- Ilekroć w niniejszym regulaminie używa się określeń:
1) „ustawa” – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym
zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2018 r. poz. 1152 ze zm.)
2) „umowa” – należy przez to rozumieć następujące rodzaje umów:
- a) umowa o zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków;
- b) umowa o zaopatrzeniu w wodę;
- c) umowa o odprowadzaniu ścieków
- 2. 1. Przedsiębiorstwo wykonuje swoją działalność w oparciu o zezwolenie na
prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków udzielone
decyzją Burmistrza.
- Przedsiębiorstwo świadczy usługi zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania ścieków
wyłącznie na podstawie pisemnej umowy zawartej z Odbiorcą usług.
ROZDZIAŁ II
MINIMALNY POZIOM USŁUG ŚWIADCZONYCH PRZEZ
PRZEDSIĘBIORSTWO WODOCIĄGOWO – KANALIZACYJNE
- 3. Przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne ma obowiązek:
1) dostarczać odbiorcy usług wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi w ilości,
co najmniej 0,3 m3 na dobę;
2) zapewnić ciągłość dostaw wody przez 24 godziny na dobę;
3) w przypadku dostarczania wody z sieci zapewnić dostawę wody pod ciśnieniem nie mniejszym
niż 0,05 MPa (0,5 bara) i nie większym niż 0,6 MPa (6 barów) u wylotu
na zaworze głównym za wodomierzem głównym;
4) zapewnić wodę zdatną do spożycia przez ludzi, spełniającą jakościowe wymagania określone
w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 7 grudnia 2017 r. w sprawie jakości wody
przeznaczonej do spożycia przez ludzi (Dz. U. z 2017 r. poz. 2294 z późn. zm.)
w szczególności:
- a) w zakresie podstawowych wymagań mikrobiologicznych spełniającą wymogi określone
w załączniku nr 1 do w/w rozporządzenia,
- b) w zakresie podstawowych wymagań chemicznych spełniającą wymogi określone
w załączniku nr 2 do w/w rozporządzenia,
- c) w zakresie dodatkowych wymagań mikrobiologicznych, organoleptycznych,
fizykochemicznych, oraz dotyczących substancji promieniotwórczych spełniającą wymogi
określone w załączniku nr 3 do w/w rozporządzenia,
- d) w zakresie dodatkowych wymagań chemicznych spełniającą wymogi określone
w załączniku nr 4 do w/w rozporządzenia;
5) zapewnić zdolność posiadanych urządzeń wodociągowych do realizacji dostaw wody w sposób
ciągły i niezawodny;
6) zapewnić prawidłową konserwację i eksploatację urządzeń oraz sieci wodociągowej wraz
z hydrantami i sieci kanalizacyjnej;
7) prowadzić regularną wewnętrzną kontrolę jakości dostarczanej wody i informować
o niej Burmistrza nie rzadziej niż raz na kwartał, oraz mieszkańców gminy w sposób
zwyczajowo przyjęty, np. poprzez zamieszczenie wyników badań na stronie internetowej
gminy;
8) przyjmować do sieci kanalizacyjnej ścieki od Odbiorcy usług, w ilości, co najmniej 0,3m3 na
dobę;
9) zapewnić ciągły odbiór ścieków o stanie i składzie zgodnym z aktualnie obowiązującymi
przepisami i warunkami technicznymi przyłączenia nieruchomości;
10) zapewnić zdolność posiadanych urządzeń kanalizacyjnych do odprowadzania ścieków
w sposób ciągły i niezawodny;
11) oczyścić przyjęte ścieki na oczyszczalni ścieków.
12) dokonywać na swój koszt niezbędnych napraw urządzeń wodociągowych
i kanalizacyjnych;
13) wydawać warunki techniczne niezbędne do podłączenia nieruchomości do sieci wodociągowej
lub kanalizacyjnej eksploatowanej przez przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne oraz
uzgodnić przedłożoną dokumentację techniczną albo wydać o niej opinię;
14) zamontować na swój koszt wodomierz główny i wodomierz dodatkowy, o którym mowa w §
14 ust. 3 pkt 2, po odbiorze przyłącza i podejścia wodomierzowego oraz ponosić koszty
związane z ich konserwacją, i w związku z tym dokonywać kontroli ich funkcjonowania
z własnej inicjatywy, bez pobierania opłat, z wyjątkiem sytuacji, gdy kontrola odbywa się na
wniosek odbiorcy usług – wówczas, w przypadku stwierdzenia prawidłowego działania
wodomierza kontrolowanego, koszt kontroli ponosi odbiorca usług;
15) w przypadku wystąpienia z wnioskiem o wydanie warunków technicznych odbioru ścieków
innych niż bytowe, określić dopuszczalne wskaźniki zanieczyszczeń w ściekach, a także
kontrolować, czy jakość przyjmowanych ścieków jest zgodna z obowiązującymi przepisami
16) opracowywać wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych
i kanalizacyjnych będących w jego posiadaniu,
17) zapewnić budowę urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych, ustalonych przez
gminę w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz
miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, w zakresie uzgodnionym
w wieloletnim planie rozwoju i modernizacji, o którym mowa w pkt. 16.
- 4. Przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne ma prawo:
1) kontrolować prawidłowość robót budowlano -instalacyjnych prowadzonych
w związku z podłączeniem do sieci, oraz ich zgodność z warunkami technicznymi
i dokumentacją techniczną;
2) do wstępu na teren nieruchomości lub do obiektu budowlanego, należących do osób,
o których mowa w § 9, § 10 ust. 1 oraz § 11 ust. 1 i 3 w celu :
- a) zainstalowania lub demontażu wodomierza głównego,
- b) przeprowadzenia kontroli urządzenia pomiarowego, wodomierzy, wodomierza dodatkowego,
wodomierza własnego lub wodomierza głównego, dokonania odczytu ich wskazań, badań
i pomiarów,
- c) przeprowadzania przeglądów i napraw urządzeń posiadanych przez przedsiębiorstwo
wodociągowo – kanalizacyjne,
- d) sprawdzenia ilości i jakości ścieków wprowadzanych do sieci,
- e) odcięcia przyłącza wodociągowego lub przyłącza kanalizacyjnego lub założenia plomb na
zamkniętych zaworach odcinających dostarczanie wody w budynku,
- f) usunięcia awarii przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego stanowiącego własność
przedsiębiorstwa wodociągowo – kanalizacyjnego;
3) do zajmowania pasa terenu na posesjach odbiorców usług, o szerokości niezbędnej
do usunięcia awarii lub dokonania konserwacji urządzeń wodociągowych lub kanalizacyjnych,
pod warunkiem, że na własny koszt przywróci ten teren do stanu sprzed awarii lub konserwacji,
bądź pokryje należycie udokumentowane koszty poniesione
w tym zakresie przez odbiorcę usług.
- 5. Odbiorca usług ma obowiązek:
1) korzystać z instalacji wodociągowej w sposób nieskutkujący występowaniem zakłóceń
w funkcjonowaniu sieci wodociągowej, a w szczególności eliminować możliwości wystąpienia
skażenia bakteriologicznego lub chemicznego wody sieci wodociągowej
na skutek cofnięcia się wody z instalacji wodociągowej, powrotu ciepłej wody lub wody
z instalacji centralnego ogrzewania;
2) użytkować instalację kanalizacyjną w taki sposób, aby wykluczyć możliwość występowania
zakłóceń w funkcjonowaniu sieci kanalizacyjnej oraz nie wylewać substancji o składzie
i stężeniu przekraczającym normy określone w obowiązujących przepisach;
3) umożliwiać realizację uprawnień, o których mowa w § 4 pkt 2 i 3;
4) prawidłowo utrzymywać i zabezpieczać przed ingerencją osób nieuprawnionych miejsca,
w których zainstalowany jest wodomierz główny, wodomierz dodatkowy, wodomierz (łącznie
ze studzienką), wodomierz własny lub urządzenie pomiarowe oraz zapewnić łatwy dostęp do
tych urządzeń;
5) powierzać usuwanie awarii przyłączy będących w posiadaniu odbiorcy usług, osobom
posiadającym odpowiednie uprawnienia i kwalifikacje;
6) uzgadniać z przedsiębiorstwem wodociągowo – kanalizacyjnym sprawy nasadzeń drzew lub
krzewów oraz zabudowy w pasie sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej;
7) terminowo uiszczać należności za dostarczaną wodę i odprowadzone ścieki;
8) zawiadomić przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne o posiadanych własnych ujęciach
wody i w porozumieniu z przedsiębiorstwem wodociągowo – kanalizacyjnym zapewnić
opomiarowanie wody z nich pobieranej w celu umożliwienia prawidłowego obliczenia
należności z tytułu odprowadzenia ścieków;
9) wykorzystywać swoje przyłącza kanalizacyjne tylko na użytek własny i tylko
do odprowadzania:
- a) przyłączem kanalizacyjnym łączącym nieruchomość z siecią kanalizacji sanitarnej ścieków
bytowych, chyba że zawarta umowa stanowi inaczej;
- b) przyłączem kanalizacyjnym łączącym nieruchomość z siecią kanalizacji deszczowej, ścieków
opadowych i roztopowych, chyba że zawarta umowa stanowi inaczej;
10) bezzwłocznie powiadamiać przedsiębiorstwo wodociągowo –kanalizacyjne
o zmianie danych objętych umową, a w szczególności o zbyciu nieruchomości lub innym
sposobie zaprzestania jej władaniem, wskazując nowego właściciela lub władającego;
11) bezzwłocznie powiadamiać przedsiębiorstwo wodociągowo –kanalizacyjne
o stwierdzonych uszkodzeniach wodomierza głównego, wodomierza dodatkowego, wodomierza
własnego lub urządzenia pomiarowego, w tym o zerwaniu plomby.
- 6. Odbiorca usług ma prawo do:
1) odbierania wody o odpowiednim ciśnieniu i jakości, z zastrzeżeniem § 29;
2) nieprzerwanego odprowadzania ścieków;
3) zgłaszania przedsiębiorstwu wodno-kanalizacyjnemu reklamacji dotyczących wysokości
naliczonych opłat za dostarczoną wodę i odebrane ścieki oraz żądania przeprowadzania
ekspertyzy wodomierza głównego i wodomierza dodatkowego przez właściwy organ
administracji miar;
4) bezpłatnego korzystania z zastępczych punktów poboru wody w przypadku przerw
w dostawie wody;
5) zgłaszania przedsiębiorstwu wodociągowo – kanalizacyjnemu wskazań wodomierza,
wodomierza głównego, wodomierza dodatkowego, wodomierza własnego lub urządzenia
pomiarowego.
- 7. Odbiorcy usług zabrania się:
1) pobierać wodę z pominięciem wodomierza, wodomierza głównego, wodomierza dodatkowego,
wodomierza własnego lub odprowadzać ścieki z pominięciem urządzenia pomiarowego, jeżeli
takie urządzenie zostało zamontowane;
2) przemieszczać wodomierz, wodomierz główny, wodomierz dodatkowy, wodomierz własny lub
urządzenie pomiarowe, zakłócać ich funkcjonowanie, zrywać plomby na nich założone, jak
również na zaworach odcinających;
3) wykorzystywać sieć wodociągową bądź instalację wodociągową do uziemiania urządzeń
elektrycznych.
ROZDZIAŁ III
SZCZEGÓŁOWE WARUNKI I TRYB ZAWIERANIA UMÓW Z ODBIORCAMI
USŁUG
- 8. 1. Dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków odbywa się na podstawie pisemnej umowy
o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków, zawartej między przedsiębiorstwem
wodociągowo – kanalizacyjnym a odbiorcą usług.
- Integralną częścią umowy na odprowadzanie ścieków z odbiorcą usług wprowadzającym
ścieki przemysłowe, jest załącznik określający dopuszczalne warunki, jakim powinny odpowiadać
ścieki wprowadzane do sieci kanalizacyjnej.
- Umowę w imieniu przedsiębiorstwa wodociągowo –kanalizacyjnego zawierają osoby
upoważnione do jego reprezentowania lub osoby upoważnione do zawarcia umowy na podstawie
pisemnego pełnomocnictwa.
- Odbiorca usług może zawrzeć umowę osobiście bądź przez należycie umocowanego
przedstawiciela.
- W imieniu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej,
umowę mogą zawrzeć osoby upoważnione do ich reprezentowania według właściwych rejestrów
lub ewidencji oraz pełnomocnicy tych osób.
- 9. 1. Przedsiębiorstwo wodociągowo -kanalizacyjne jest zobowiązane do zawarcia umowy
i zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków z osobą, której nieruchomość została
przyłączona do sieci, lub która z nieruchomości odprowadza ścieki opadowe i roztopowe
do otwartego lub zamkniętego systemu kanalizacyjnego i która wystąpiła z pisemnym wnioskiem
o zawarcie umowy.
- 10. 1. Jeżeli nieruchomość zabudowana jest budynkiem wielolokalowym lub budynkami
wielolokalowymi, umowa, o której mowa w § 8, jest zawierana z ich właścicielem lub
z zarządcą.
- W przypadku, o którym mowa w ust. 1, właściciel lub zarządca budynku wielolokalowego
lub budynków wielolokalowych jest uprawniony do zainstalowania wodomierzy mierzących
zużycie wody przez wszystkie punkty czerpalne wody w danym budynku. Osoba korzystająca
z lokalu jest obowiązana udostępnić lokal właścicielowi lub zarządcy w celu zainstalowania
wodomierzy oraz dokonywania ich odczytów, legalizacji, konserwacji i wymiany.
- 11. 1. Na wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego lub budynków
wielolokalowych przedsiębiorstwo wodociągowo- kanalizacyjne zawiera umowę także
z osobą korzystającą z lokalu wskazaną we wniosku, jeżeli:
1) instalacja wodociągowa w budynku jest wyposażona w wodomierze, zainstalowane zgodnie
z obowiązującymi warunkami technicznymi, mierzące zużycie wody przez wszystkie punkty
czerpalne wody w budynku;
2) przed i za wodomierzem mierzącym zużycie wody przez punkty czerpalne wody
w budynku zamontowany jest zawór odcinający kulowy, a bezpośrednio za zaworem
za wodomierzem – zawór zwrotny antyskażeniowy.
3) jest możliwy odczyt wskazań wodomierzy w terminie uzgodnionym przez przedsiębiorstwo
wodociągowo – kanalizacyjne z właścicielem lub zarządcą;
4) właściciel lub zarządca rozliczy, zgodnie z § 16, różnicę wskazań między wodomierzem
głównym a sumą wskazań wodomierzy mierzących zużycie wody przez wszystkie punkty
czerpalne wody w budynku;
5) właściciel lub zarządca na podstawie umowy, o której mowa w § 10, reguluje należności
wynikającej z różnicy wskazań między wodomierzem głównym a sumą wskazań wodomierzy
mierzących zużycie wody przez wszystkie punkty czerpalne wody w budynku;
6) właściciel lub zarządca określa warunki utrzymania tych wodomierzy zainstalowanych przy
punktach czerpalnych oraz warunki pobierania wody z punktów czerpalnych znajdujących się
poza lokalami;
7) został uzgodniony z właścicielem lub zarządcą sposób przerwania dostarczania wody
do lokalu bez zakłócania dostaw wody do pozostałych lokali; w szczególności przez możliwość
przerwania dostarczania wody do lokalu rozumie się założenie plomb
na zamkniętych zaworach odcinających dostarczenie wody do lokalu;
8) został uzgodniony z właścicielem lub zarządcą sposób przerywania dostarczania wody
z punktów czerpalnych znajdujących się poza lokalami, bez zakłócania dostaw wody
do lokali;
- Właściciel lub zarządca przed złożeniem wniosku, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany
do poinformowania osób korzystających z lokali o zasadach rozliczeń, o których mowa
w ust. 1 pkt 4 i 5 oraz o obowiązku regulowania dodatkowych opłat wynikających z taryf za
dokonywane przez przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne rozliczenie.
- Przedsiębiorstwo wodociągowo- kanalizacyjne może wyrazić zgodę na zawarcie umowy
z osobą korzystającą z lokalu w budynkach wielolokalowych również w przypadku, gdy nie są
spełnione warunki o których mowa w ust. 1.
- Przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne ma prawo wypowiedzieć umowę,
o której mowa w ust. 1 i w ust. 3, jeżeli w trakcie jej obowiązywania wystąpią warunki
uniemożliwiające jej spełnienie, w szczególności warunki uniemożliwiające ustalenie należności za
dostarczoną wodę i odprowadzone ścieki dla poszczególnych lokali,
w terminie określonym w umowie.
ROZDZIAŁ IV
SPOSÓB ROZLICZEŃ W OPARCIU O CENY I STAWKI OPŁAT
- 12. Rozliczanie należności odbywa się na podstawie ilości dostarczanej wody
i odprowadzonych ścieków lub wielkości powierzchni zanieczyszczonej o trwałej nawierzchni,
z uwzględnieniem jej rodzaju i sposobu zagospodarowania, z której odprowadzane są ścieki
opadowe i roztopowe oraz określonych w trybie ustawowym taryf cen i stawek opłat.
- 13. 1. Ilość dostarczonej wody ustala się na podstawie wskazania wodomierza głównego
w przyłączu oraz wodomierza dodatkowego, z wyjątkiem przypadku określonego w § 11 ust. 1,
kiedy to ilość dostarczonej wody określa się na podstawie wskazań wodomierzy mierzących
zużycie wody przez wszystkie punkty czerpalne wody w budynku,
z uwzględnieniem wskazań wodomierza głównego.
- W przypadku braku wodomierza głównego, ilość dostarczonej wody ustala się w oparciu
o przeciętne normy zużycia wody dla poszczególnych grup odbiorców usług,
na podstawie odrębnych przepisów.
- W przypadku niesprawności wodomierzy, o których mowa w ust. 1, jeżeli umowa nie stanowi
inaczej, ilość pobranej wody ustala się na podstawie średniego zużycia wody
w okresie 3 miesięcy przed stwierdzeniem niesprawności wodomierzy, a gdy nie jest
to możliwe –na podstawie średniego zużycia wody w analogicznym okresie roku ubiegłego lub
iloczynu średniomiesięcznego zużycia wody w roku ubiegłym i liczby miesięcy niesprawności
wodomierzy.
- W przypadku niemożności odczytania wskazań wodomierzy, o których mowa w ust.1,
przedsiębiorstwo wodociągowo- kanalizacyjne wystawia fakturę zaliczkową, która zostaje
rozliczona po odczytaniu ich wskazań.
- 14. 1. Ilość odprowadzonych ścieków, z wyłączeniem ścieków opadowych i roztopowych,
ustala się na podstawie wskazań urządzeń pomiarowych.
- W sytuacji braku urządzeń pomiarowych, ilość odprowadzonych ścieków, o których mowa
w ust.1, przyjmuje się jako równą ilości wody pobranej ustalonej na podstawie odczytu wodomierza
głównego lub wodomierza własnego, albo określonej w umowie.
- W rozliczeniach ilości odprowadzonych ścieków, o których mowa w ust.1 , ilość
bezpowrotnie zużytej wody uwzględnia się wyłącznie w przypadkach, gdy wielkość jej zużycia na
ten cel ustalona jest na podstawie wodomierza dodatkowego zainstalowanego:
1) na instalacji wewnętrznej, za wodomierzem głównym, na koszt odbiorcy usług;
2) równolegle do wodomierza głównego, na zasadzie rozdziału instalacji, na koszt
przedsiębiorstwa wodociągowo- kanalizacyjnego.
- W przypadkach niemożności odczytania wskazań urządzenia pomiarowego, przedsiębiorstwo
wodociągowo- kanalizacyjne wystawia fakturę zaliczkową, która zostaje rozliczona po odczytaniu
jego wskazań.
- 15. 1. Do rozliczeń z odbiorcami usług stosuje się jednomiesięczne, dwumiesięczne,
trzymiesięczne, sześciomiesięczne lub jednoroczne okresy obrachunkowe, ustalone
w umowie zawartej z odbiorcą usług.
- Przedsiębiorstwo wodociągowo- kanalizacyjne może wystawić faktury zaliczkowe, które
są rozliczane po odczycie wodomierza, wodomierza głównego, wodomierza dodatkowego,
wodomierza własnego lub urządzenia pomiarowego.
- Odbiorca usług dokonuje zapłaty w formie przelewu, wpłaty na konto przedsiębiorstwa
wodociągowo – kanalizacyjnego albo gotówką w kasie przedsiębiorstwa wodociągowo –
kanalizacyjnego, w terminie płatności oznaczonym na fakturze VAT.
- Jeżeli opłaty nie zostały wniesione przez odbiorcę usług w oznaczonym terminie,
przedsiębiorstwo wodociągowo- kanalizacyjne nalicza odsetki ustawowe oraz wysyła upomnienie,
wyznaczając dodatkowy 14-dniowy termin zapłaty, uprzedzając jednocześnie o możliwości
zamknięcia przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego.
- W przypadku, gdy odbiorca usług nie uiścił należności za pełne dwa okresy obrachunkowe
następujące po dniu otrzymania upomnienia w sprawie uregulowania zaległej opłaty, o której mowa
w ust. 4, przedsiębiorstwo wodociągowo- kanalizacyjne może zaprzestać świadczenia usług.
- W przypadku powstania długu po stronie odbiorcy usług na skutek nieuiszczenia należności,
przedsiębiorstwo wodociągowo- kanalizacyjne może na zasadach ogólnych zaliczyć należność
z wpłat bieżących na poczet zaległych odsetek i zaległych opłat.
- 16. 1. Właściciel lub zarządca budynku wielolokalowego lub budynków wielolokalowych,
będący stroną umowy, o której mowa w § 11 ust. 1, jest obowiązany do rozliczenia kosztów
dostarczenia wody i odprowadzenia ścieków z osobami korzystającymi z lokali w budynku.
- Właściciel lub zarządca budynku wielolokalowego lub budynków wielolokalowych dokonuje
wyboru metody rozliczania kosztów różnicy wskazań między wodomierzem głównym a sumą
wskazań wodomierzy mierzących zużycie wody przez punkty czerpalne wody w budynku.
Należnościami wynikającymi z przyjętej metody rozliczania obciąża osoby korzystające z lokali
w tych budynkach.
- Suma należności, o których mowa w ust. 2, a którymi zostają obciążone przez właściciela lub
zarządcę osoby korzystające z lokali w budynku, nie może być wyższa od kosztów ponoszonych
przez właściciela lub zarządcę na rzecz przedsiębiorstwa wodociągowo- kanalizacyjnego.
ROZDZIAŁ V
WARUNKI PRZYŁĄCZENIA DO SIECI
- 17. 1. Realizację budowy przyłączy do sieci oraz studni wodomierzowej, pomieszczenia
przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego zapewnia na
własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci.
- Koszt nabycia, zainstalowania i utrzymania wodomierza głównego i wodomierza
dodatkowego ponosi przedsiębiorstwo wodociągowo- kanalizacyjne, natomiast urządzenia
pomiarowego – odbiorca usług.
- 18. 1. Podmiot ubiegający się o przyłączenie do sieci składa do przedsiębiorstwa
wodociągowo
– kanalizacyjnego wniosek o wydanie warunków przyłączenia.
- Wniosek, o którym mowa w ust. 1 zawiera:
1) oznaczenie wnioskodawcy, wraz z danymi umożliwiającymi kontakt z wnioskodawcą,
2) wskazanie rodzaju i parametrów instalacji odbiorczych,
3) określenie wielkości przewidywanego poboru wody,
4) wskazanie przewidywanej ilości odprowadzanych ścieków i ich rodzaju, a w przypadku
dostawców ścieków przemysłowych, również jakości odprowadzanych ścieków oraz
zastosowanych lub planowanych do zastosowania urządzeń podczyszczających,
5) opis nieruchomości, do której będzie dostarczana woda, lub z której będą odprowadzane ścieki,
w szczególności określenie jej lokalizacji, powierzchni, sposobu zagospodarowania, a także
przeznaczenia.
6) wskazanie planowanego terminu rozpoczęcia poboru wody lub dostarczania ścieków.
- Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne określa warunki przyłączenia do sieci
i przekazuje je wnioskodawcy, nie później niż w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku.
- Warunki, o których mowa w ust. 3, określają co najmniej:
1) miejsce i sposób przyłączenia nieruchomości do sieci,
2) maksymalną ilość wody dostarczanej do nieruchomości,
3) maksymalną ilość ścieków odprowadzanych z nieruchomości i ich jakość,
4) informacje o rodzaju i zawartości dokumentów, jakie powinien przedłożyć podmiot ubiegający
się o przyłączenie do sieci w celu realizacji przyłącza,
5) okres ważności wydanych warunków przyłączenia, który nie może być krótszy niż 2 lata.
ROZDZIAŁ VI
WARUNKI TECHNICZNE OKREŚLAJĄCE MOŻLIWOŚCI DOSTĘPU DO
USŁUG WODOCIĄGOWO- KANALIZACYJNYCH ORAZ SPOSÓB
DOKONYWANIA ODBIORU PRZEZ PRZEDSIĘBIORSTWO WODOCIĄGOWO –
KANALIZACYJNE WYKONANEGO PRZYŁĄCZA
- 19. 1. Realizacja nowego przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego odbywa się na koszt
odbiorcy usług.
- Szczegółowe warunki techniczne realizacji nowego przyłącza wodociągowego
lub kanalizacyjnego określa przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne.
- 20. Na pisemny wniosek odbiorcy usług przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne jest
zobowiązane w terminie 30 dni, a w szczególnych przypadkach w terminie 45 dni:
1) wydać opinię albo warunki techniczne niezbędne do podłączenia nieruchomości
do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej;
2) uzgodnić przedłożoną dokumentację techniczną bądź wydać o niej opinię.
- 21. Przystąpienie do realizacji przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego wymaga
uzyskania zgody przedsiębiorstwa wodociągowo- kanalizacyjnego. Wzór wniosku
o uzyskanie zgody na realizację robót budowlanych określa przedsiębiorstwo wodociągowo –
kanalizacyjne. Jeśli w ciągu 12 dni od daty wpływu wniosku przedsiębiorstwo wodociągowo –
kanalizacyjne nie zgłosi do niego uwag, wykonawca robót może przystąpić do realizacji przyłączy.
- 22. Odbiorca usług zobowiązany jest powiadomić pisemnie przedsiębiorstwo wodociągowo –
kanalizacyjne o terminie przystąpienia do budowy przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego
z co najmniej 5-dniowym wyprzedzeniem.
- 23. 1. Odbiory techniczne przyłącza, przez przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne,
dokonywane są dwuetapowo, tj. jako odbiór w stanie odkrytym po zakończeniu robót
montażowych, oraz odbiór końcowy, na podstawie pisemnego lub telefonicznego zgłoszenia
dokonywanego każdorazowo przez inwestora (aktualnego lub przyszłego odbiorcę usług) po
zakończeniu robót budowlano – montażowych, wykonywanych na podstawie uprzednio wydanych
przez przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne warunków technicznych i uzgodnionego
projektu technicznego.
- Spisanie protokołu odbioru technicznego przyłącza następuje po dostarczeniu przez
inwestora:
1) inwentaryzacji geodezyjnej powykonawczej;
2) protokołu zagęszczenia gruntu w pasie drogowym;
3) protokołu od zarządcy drogi o przywróceniu nawierzchni do stanu pierwotnego.
- 24. Rozpoczęcie świadczenia usług następuje bezzwłocznie po zakończeniu prac
i dokonaniu ich odbioru przez przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne, zamontowaniu
wodomierza głównego – w przypadku usługi dostawy wody oraz zawarciu umowy z odbiorcą
usług.
- 25. W przypadku gdy ścieki przekraczają dopuszczalne warunki określone w przepisach
prawa, przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne ma prawo uzależnić podpisanie umowy od
ich podczyszczania przez odbiorcę usług.
- 26. 1. Koszty dostawy, montażu, legalizacji i utrzymania wodomierza głównego i wodomierza
dodatkowego, o którym mowa w § 14 ust. 3 pkt 2, pokrywa przedsiębiorstwo wodociągowo –
kanalizacyjne.
- Koszty dostawy, montażu legalizacji i utrzymania wodomierza dodatkowego, o którym mowa
w § 14 ust. 3 pkt 1, wodomierza własnego oraz urządzenia pomiarowego, pokrywa odbiorca usług.
- Koszty dostawy, montażu, legalizacji oraz utrzymania w odpowiednim stanie technicznym
i właściwe zabezpieczenie wodomierzy mierzących zużycie wody przez punkty czerpalne wody
w budynku pokrywa właściciel lub zarządca budynku.
- Wodomierze mierzące zużycie wody przez punkty czerpalne wody w budynku podlegają
okresowej legalizacji staraniem i na koszt ich właścicieli lub zarządcy budynku, według wymogów
określonych w Rozporządzeniu Ministra Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 kwietnia 2017 r.
w sprawie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 969).
- Wykonywane podejścia wodomierzowe pod wodomierze mierzące zużycie wody przez
punkty czerpalne wody w budynku, są plombowane przez przedsiębiorstwo wodociągowo –
kanalizacyjne.
- W przypadku konieczności wymiany lub okresowej legalizacji wodomierzy mierzących
zużycie wody przez punkty czerpalne wody w budynku, właściciel lub zarządca budynku występuje
do przedsiębiorstwa wodociągowo – kanalizacyjnego o zdjęcie założonej plomby i ponowne
założenie po dokonaniu koniecznej czynności.
ROZDZIAŁ VII
POSTĘPOWANIE W PRZYPADKU NIEDOTRZYMANIA CIĄGŁOŚCI USŁUG
I ODPOWIEDNICH PARAMETRÓW DOSTARCZANEJ WODY ORAZ
WPROWADZANYCH DO SIECI KANALIZACYJNEJ ŚCIEKÓW
- 27. Przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne zobowiązane jest do udzielenia
odbiorcom usług informacji dotyczących przerw i ograniczeń w dostarczaniu wody
i odprowadzania ścieków.
- 28. 1. O planowanych przerwach w dostawie wody lub odprowadzania ścieków należy
skutecznie powiadomić odbiorców usług najpóźniej na 2 dni przed planowanym terminem.
- W razie przerwy w dostawie wody przekraczającej 12 godzin, przedsiębiorstwo
wodociągowo – kanalizacyjne udostępnia zastępcze punkty poboru wody i informuje równocześnie
odbiorców usług o ich lokalizacji i możliwości korzystania.
- 29. 1. Dopuszcza się możliwość ograniczenia w dostawach wody:
1) w przypadku braku wody w ujęciu;
2) w celu zwiększenia dopływu wody do hydrantów przeciwpożarowych;
3) na podstawie decyzji wydanej przez Państwową Inspekcję Sanitarną;
- W sytuacjach opisanych w ust. 1 przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne wprowadza
ograniczenia w konsumpcji wody, w granicach możliwości dystrybucji, po uprzednim
zawiadomieniu odbiorców usług.
- 30. 1. Sprawy sporne w przedmiocie:
1) odmowy zawarcia umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków przez
przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne;
2) odcięcia dostawy wody lub zamknięcia przyłącza kanalizacyjnego, lub odmowy
przyłączenia do sieci nieruchomości, osobie ubiegającej się o przyłączenie nieruchomości do
sieci;
będą rozstrzygane w sposób zgodny z zapisami ustawy.
ROZDZIAŁVIII
REKLAMACJE
- 31. 1. Odbiorcy usług mogą składać reklamacje, w szczególności z tytułu niewykonania
lub nienależytego wykonania usług oraz wysokości naliczonej opłaty.
- Wszystkie reklamacje dotyczące usług można zgłaszać osobiście w siedzibie
przedsiębiorstwa wodociągowo–kanalizacyjnego, pisemnie na jego adres lub wskazany przez
przedsiębiorstwo wodociągowo–kanalizacyjne adres e-mail, bądź pod numer telefonu
uwidoczniony na fakturach.
- Odbiorca usług, który składa reklamację, winien wskazać lub dołączyć dokument i inne
dowody uzasadniające reklamację.
- Przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne udziela odpowiedzi na reklamację pisemną
w ciągu 14 dni od daty jej wniesienia, za którą przyjmuje się datę jej wpływu do siedziby
przedsiębiorstwa wodociągowo – kanalizacyjnego.
- Jeżeli załatwienie reklamacji wymaga przeprowadzenia wizji lokalnej, termin udzielenia
odpowiedzi może ulec przedłużeniu do maksymalnie 1 miesiąca.
- Zgłoszenie reklamacji wysokości naliczonej opłaty nie wstrzymuje obowiązku terminowego
uregulowania należności.
ROZDZIAŁ IX
WARUNKI DOSTARCZANIA WODY NA CELE PRZECIWPOŻAROWE
- 32. 1. Uprawnione do poboru wody na cele przeciwpożarowe z sieci będącej w posiadaniu
przedsiębiorstwa wodociągowo – kanalizacyjnego są:
1) gminne jednostki OSP;
2) jednostki Państwowej Straży Pożarnej;
- Przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne, zgodnie z obowiązującymi cenami
i stawkami opłat określonymi w taryfie, obciąża miasto lub gminę za pobraną wodę na cele
przeciwpożarowe na podstawie cokwartalnych raportów przekazywanych przez jednostki
Ochotniczych Straży Pożarnych z terenu gminy bezpośrednio do przedsiębiorstwa wodociągowo –
kanalizacyjnego w zakresie ilości zużytej na ten cel wody.
- Warunki techniczne, jakie powinny spełniać sieci wodociągowe będące źródłem wody dla
sieci i urządzeń przeznaczonych do celów przeciwpożarowych, określa rozporządzenie Ministra
Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie przeciwpożarowego
zaopatrzenia w wodę oraz dróg pożarowych ( Dz. U. z 2009 r. Nr 124 poz. 1030).
ROZDZIAŁ X
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- 33. Przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne zobowiązane jest do udostępnienia
regulaminu na żądanie odbiorcy usług.
Uzasadnienie
Na podstawie nowelizacji ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym
odprowadzaniu ścieków koniecznym stało się zaktualizowanie treści regulaminu dostarczania
wody i odprowadzania ścieków obowiązującego na terenie gminy Pełczyce od 9 lutego
2006 roku.
Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym
odprowadzaniu ścieków Rada Gminy przygotowuje projekt regulaminu dostarczania wody
i odprowadzania ścieków na podstawie regulaminów opracowanych przez przedsiębiorstwo
wodociągowo – kanalizacyjne, a następnie przekazuje go do zaopiniowania do organu
regulacyjnego zawiadamiając o tym przedsiębiorstwo wodociągowo –kanalizacyjne.
Niniejszy regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków w Gminie Pełczyce został
opracowany przy uwzględnieniu uwag zawartych w opinii organu regulacyjnego.